8 april a.s. spreker op Medilex congres: verpleegkundige invloed
Aan de slag – Communiceren met lef
- korte actieve sessie waarin u weerstand leert ombuigen
- ervaar hoe u met uitdagende humor anderen in beweging krijgt
- verruim uw blikveld met lef, lol en creativiteit.
Verpleegkundige invloed, van persoonlijk leiderschap tot invloed aan de bestuurstafel op 8 april a.s. met accreditatie punten! zie hier het hele programma.
En dit vonden ze er vorig jaar van:
Na de lunch pauze gingen we met een volle buik aan de slag met – Communiceren met lef. Deze korte actieve sessie was gericht op het ombuigen van weerstand met uitdagende humor. Met als doel anderen in beweging te krijgen. Ja het was natuurlijk weer veel te kort, times flies when you’re having fun
en dit vond Medilex ervan:
Nagel laat deelnemers situaties opnemen waarin zij weerstand ervaren in hun werk. Verhuizingen, fusies en verandering van werkinhoud worden genoemd. ‘Nu gaan we op een uitdagende manier reageren op de klachten, zodat de ander in beweging komt.’ Om te illustreren hoe deze gesprekstechniek in zijn werk gaat, noem Nagel het voorbeeld van iemand die klaagt dat de leidinggevende niet voldoende naar haar luistert: ‘dat is toch fantastisch, nu kun je je eigen plan maken.’ Op deze manier wordt een voordeel van het probleem benoemd en wordt van een probleem een oplossing gemaakt.
De deelnemers oefenen door op elkaars klachten te reageren en in de zaal wordt veel gelachen. ‘Jullie moeten gewoon allemaal de rol van nar aannemen.’ Dit neemt men ter harte en de reactie op de hoge werkdruk is dan ook ‘onder druk is alles vloeibaar.’
Laat je het gebeuren of sta je je mannetje?
Waar invloed wordt uitgeoefend, stuit men op weerstand. In een interactieve sessie laat Mirjam Nagel, provocatief coach, zien op welke manier men hier mee om kan gaan door provocatieve technieken toe te passen. ‘Door uitdagende humor en lef in te zetten, houd je de ander verantwoordelijk voor het probleem.’
Nagel laat deelnemers situaties opnemen waarin zij weerstand ervaren in hun werk. Verhuizingen, fusies en verandering van werkinhoud worden genoemd. ‘Nu gaan we op een uitdagende manier reageren op de klachten, zodat de ander in beweging komt.’ Om te illustreren hoe deze gesprekstechniek in zijn werk gaat, noem Nagel het voorbeeld van iemand die klaagt dat de leidinggevende niet voldoende naar haar luistert: ‘dat is toch fantastisch, nu kun je je eigen plan maken.’ Op deze manier wordt een voordeel van het probleem benoemd en wordt van een probleem een oplossing gemaakt.
De deelnemers oefenen door op elkaars klachten te reageren en in de zaal wordt veel gelachen. ‘Jullie moeten gewoon allemaal de rol van nar aannemen.’ Dit neemt men ter harte en de reactie op de hoge werkdruk is dan ook ‘onder druk is alles vloeibaar.’
Opmerkingen van bezoekers:
Ondanks de afterlunchdip weet Mirjam goed de aandacht erbij te houden door levendige humorvolle presentatie en weet ze in korte tijd haar essentie van het verhaal duidelijk te maken.
Goede timing na de pauze, lekker los en met humor gebracht, had wel wat langer gemogen, vernieuwend.
Zou haar graag voor ons team een keer willen uitnodigen.
Interessante manier van benaderen, ook handige tips voor de praktijk, fijn om actief betrokken te worden.